mandag 2. januar 2012

Dag 1

Ja................ dag 1, selv om det er 2 januar.  Dag 1 av hva?  Av mine 7 uker, eller 49 dager med slavisk å følge boken "Kom i form med Yngvar".

Voksen dame finner formen!( og kan jeg, så kan du)
Ja.............. det er meg det og jommen hadde noen snappet det opp.  I lunsjen på jobb i dag ringte telefonen og en hyggelig mann presenterte seg ( jeg oppfattet selvfølgelig ikke navnet) og sa han hadde lest i bloggen min at jeg skulle begynne å trene.  Mannen var journalist i Østlandets Blad, ØB, og lurte på om han kunne få intervjue meg.
JØSS!!!!!!!!!!  Er noen interessert i min trening?  Tja... hva svarer man til sånnt?  Hundre tanker ble tenkt på en gang, og jeg datt ned på å si JA.  Med min fantastiske evne til å lure meg unna trening ( man har jo alltid så mye annet "nødvendig" man må gjøre), tenkte jeg at et intervju gjorte prosjektet bare enda mer forpliktende for meg.  Hva skal jeg svare hvis jeg møter på noen som har lest det hvis jeg ikke følger mitt eget opplegg?

Dro rett hjem fra jobb og fant frem boken med de tre testene som skal utføre dag 1, etter 4 uker og etter 7 uker.   Dette kan alle gjøre.
1.  Ta planken
Hold denne stillingen så lenge du kan.  Ryggen må være rett.  Hold så lenge du kan, og skriv ned antall sekunder du klarer.

2.  Ta Pushups.
For meg er denne øvelsen så godt som umulig.  Jeg klarer rett og slett ikke.  Riktignok er jeg ganske sterk, men teknikken for å gjennomføre dette har jeg aldri mestret.  Selv ikke da jeg spilte aktivt håndball i min ungdom.  Så............. jeg har knærne i gulvet ( men sliter likevel).

3.  Gå/løp 1 km så fort du kan.  Det spiller ingen rolle om du går eller løper.  Bruke den tiden du trenger, men prøv å pushe deg selv til å ta øvelsen så raskt du kan og ta tiden.  Finn en strekning som er ca 1 km.  Den eksakt samme strekningen skal du gå/løpe om 4 uker igjen for å se om du kan gjennomføre den raskere enn den første gangen.

Disse testene har jeg tatt i dag.  Jeg velger å ikke skrive ned resultatene her.  Dette for at ingen skal føle at de er tregere/ svakere eller lignende.  Dette er tid/antall jeg skal bruke til å måle min egen fremgang, ikke for å være bedre enn andre.

De to første testene tok jeg på stuegulvet og kilometeren løp/gikk jeg på en vei som var forholdsvis flat. 

Dagens trening var å gå/løpe i 60 minutter.  Man skal gå så fort at man kan snakke, men puste tungt.  Jeg går såpass mye med min lille 4 bente daglig at jeg i dag valgte å gå og småløpe.  Turen skulle være å gå, men så fort jeg merket at jeg ikke pustet tungt, så satte jeg igang å jogge, inntill pusten ble tung igjen.  Om dette er 500 meter eller bare frem til neste lysstolpe, spiller ingen rolle. 

Har noen lyst til å henge seg på, så hadde det vært moro.  Dette er tilpasset alle.  Alt du skal gjøre er å presse deg selv til å yte maks.  3 timers trening i uka, kan alle få til.
Merkelig nok begynner den samme Yngvar med et treningsopplegg på NRK 1- Puls i kveld.  Der har han et 4 ukers opplegg.  Ganske likt mitt opplegg, men litt mer intensivt.

Nå blir det sofa og strikketøy resten av kvelden.  Samvittigheten er snehvit og humøret på topp. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar