torsdag 13. juli 2017

Sommer

Håper alle nyter sommeren, hvorenn dere oppholder dere.  Selv er jeg fremdeles hjemme og på jobb, men ser frem til ferie om litt.

Det er mye håndsøm om dagen.  Både broderi, stitching og English Paper Piecing.  Ja............ og så litt applikasjon. 
Da tar det jo unektelig litt lenger tid å få noe ferdig, men litt blir det da.

Jeg syr Beyond the Porch denne sommeren.  Enkelt og hyggelig arbeid, hvor mønster og stoffer er kjøpt hos Lappemor.  Mye flott i den butikken og veldig hyggelige og serviceinnstilte damer i butikken, så jeg anbefaler en tur dit.  Enten "in real life" eller på nett.






Dette er jo langt unna min stil, men "learning by doing" er målet i år, så jeg syr en masse som er langt unna det vanlige, og et stykke utenfor min komfortsone.

Når vi snakker om komfortsone.  Jen Kingwell..........................  Fantastisk dame, med utrolig flotte mønster, men så utrolig "rotete".   Hun har vært i Norge tidligere.  Som alle andre kjøpte jeg stoffer og mønster, men var enig med meg selv at dette var ikke meg.
Så kom Delilah-klubben opp som BOM og månedlige treff hos Kathrines Quiltestue. 

Og hva gjør jeg?

 Melder meg på og tar Kingwellverdenen som en utfordring.  Første og andre møte og blokk............ tja.....................  vet ikke helt hva jeg synes.  Jeg lager blokkene, men synes fremdeles det hele er skikkelig rotete.  Så skjedde det noe.  Det er utrolig befriende å bare dra frem stoffer, sette dem sammen og la det hele være et sammensurium av farger og mønster.   Liker jeg det???  Det vet jeg ikke helt, men det er utrolig moro.  Blokkene er også utrolig fine og annerledes, så hele prosessen er blitt noe jeg virkelig ser frem til.  Hvem skulle trodd det?

 Disse er ikke mine.  Vel.................. to av dem er mine, men dette er resultatet etter første måned i Delilah-klubbens kveldsgruppe.  Blokk en, men buer og farger.  Tøffe, ikke sant?


Jeg har visst ikke vært så flink til å ta bilder av disse blokkene, men her i alle fall blokk nr 4.  MANGE biter, men merkelig enkel å sy sammen.

Broderer også en del om dagen.  Disse har riktignok ligget klare en stund, men fikk endelig på ramme og levert dem.



Det yngste barnebarnet, fineste Hedda, har ikke fått sin ennå, men det kommer  :-)

Dette er tydeligvis perioden hvor jeg faktisk får ferdig ting.  Jeg blir alltid ferdig, men noen ganger blir ting liggende og så tar jeg å få gjort ferdig alt som nesten er klart.
Denne sommerduken begynte jeg på da jeg var på Klækken.  Synes de klare blåfargene, kombinert med hvitt og sort var SÅ fine.  Stoffpakken er kjøpt hos Kathrines Quiltestue og mønsteret er mitt eget.
Veldig enkel, men passer perfekt på spisebordet på hytta, som ligger ved sjøen.

Vi har hatt en tur til Bergen også.  Hedda ble døpt og vi hadde en superhyggelig feiring.
Det blir nok mange turer til Bergen i de kommende årene, for jommen har de ikke bestemt seg for å flytte dit.  Litt trist for oss her på Østlandet, men det er jo ikke langt over fjellet.

Noen ganger syr man ting man ikke helt vet om man kommer til å bruke, men denne måtte jeg bare sy.  Kjole sydd ut i fra mønsteret Ottobre 2035, med noen forandringer.

Foran på kjolen

Bak på kjolen


Så til litt lappesøm og quilting igjen.  Enkelte ting blir man bare mer fornøyd med enn andre, og jeg må si at dette teppe ligger langt opp på fornøydlisten. 
 Dette er et mønster fra Sew Kind of Wonderful.  De fargede stoffene er en miks av Kaffe Fassett og Tula Pink. 
 Det ble MYE quilting på denne og det tok sin tid, men jeg kom da til slutt i mål.  Quiltet på vanlig symaskin.

Så måtte jeg bare prøve ut noe.  Hadde et bilde i hodet jeg helt sikkert har sett på nett, men hadde bare en svak erindring, så kan ikke kreditere noen for ideen, desverre.  Satte igang og det ble til underveis.

dette er quiltet med bare rette streker som følger retningen på de grå stripene.  Ja.............. det tok sin tid og var ikke spesielt utfordrende eller morsomt, men syntes det passet til utrykket.

Har så masse jeg vil få gjort om dagen.  Og etter å ha sett på det store Symesterskapet på TV, måtte jeg bare skaffe meg et av mønstrene de sydde fra i det TV programmet.  lette og lette og fant til slutt at det var i en bok som var utgitt fra den programserien.  her er den:
Jeg kommer nok ikke i gang med denne med en gang, for her er nok stoffvalg viktig.  Ikke eier jeg de lårene heller, så må nok forlenge litt, men bortsett fra det skal den nok bli ganske så lik.  Litt usikker på farger også, men gleder meg til dette prosjektet.  Mange andre fine mønster i boken også, så har mye å se frem til.

Phu.................... det ble et langt innlegg, men det er jo litt tid mellom hver gang jeg blogger, så da får det bli sånn.  fremover må jeg konsentrere meg litt om kursmodeller også.  Liker å ha nye modeller for hvert kurs, og ettersom jeg er booket inn ganske mange steder utover høsten og vinteren, så har jeg nok modeller å sy.  Merkelig nok er det forskjellige kurs alle steder, og i tillegg er jeg så heldig at jeg er blitt booket inn til å holde 3 kurs under Norsk Quilteforbunds 30 års jubileum i mars 2018, så symaskinene mine skal nok få kjørt seg fremover.

Vedr. Norsk Quilteforbund.  Er du medlem?  Jeg anbefaler medlemskap her hvis du liker lappesøm.  Bladet de utgir er superflott og mulighetene til kurs og annen informasjon er stor.  Så meld deg inn, det er absolutt verdt pengene.  Du finner NQF her.  

Da ønsker jeg bare alle sammen en riktig god sommer videre med håp om at alle koser seg og gjør det de ønsker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar