søndag 7. mars 2010

Litt av alt

Jeg har sydd litt. Fargene er ganske dårlige her, men rutene er svak rosa og naturfargede. Forholdsvis blasst, men det var meningen. Da jeg skulle sy ferdig i dag, vattere og quilte, fant jeg ut at jeg ikke hadde bakstykke som passet i fargen, så da ble løperen og 3 puteforsider liggende til bakstykker er innkjøpt. Skal abstraktquilte disse. Vurderer å legge på tråder, garn o.l. får se hvor mye det blir etterhvert som jeg setter i gang.
Har jo kjøpt brødbakebok, så da er det bare å bake. Forrige helgs rugbrød var ikke noe å skryte av, så da var det bare å prøve en annen oppskrift i dag. Smaken ble OK, men jeg synes de blir så våte inni. Jeg stekte dem 20 minutter lenger enn de skulle stekes, i håp om å tørke dem litt, men vil gjerne ha dem enda et hakk tørrere. Får prøve videre neste helg.

Mens brødene sto til heving tok jeg med meg Caddie ned på Oppegård Golfbane. Der arrangertes Barnas Holmenkolldag. Jeg tenkte det var greit å venne henne til store folkemengder, bråk, ski, unger, andre hunder o.l. Hun var i stor form og fikk jo masse oppmerksomhet. En tur i litt roligere omgivelser i solen etterpå, og jeg hadde en utslitt valp resten av dagen.
Så var det kjolen....................... Jeg har festet tråder til den store gullmedaljen. Nå var det å finne ut hvordan ermhullet ville blitt hvis jeg hadde felt som jeg skulle. ( jeg hater å strikke mønster frem og tilbake, så jeg har ikke felt for armhull, men fortsatt å strikke rundt.) Hadde markert der hvor jeg egentlig skulle begynne fellingene. 13 masker på første omg.
Tok en turkis garnlengde å markerte disse maskene. Så 3 masker en gang, 2 masker 2 ganger og 1 maske 5 ganger. "Broderte" meg oppover der hvor det egentlig skulle vært felt.
Så tok jeg symaskinen. Sydde først med rettsting rett innenfor den turkise tråden. Så sikksak over rettstingene to ganger.
Så er det bare å klippe. Ikke noe å være redd for. Det rakner IKKE. Hadde det vært tykkere garn, hadde jeg gjort det samme, men med lengre sting og bredere sikksak.

Hadde håpet jeg skulle bli ferdig i dag, men det er en del montering og strikking av belegg på den ene skuldere og ved ermene, så den blir ikke klar i dag. Men................ fremdeles liker jeg kjolen, men skulle vel egentlig gjerne ha vekk 5 kilo til før jeg bruker den. Kanskje litt råtrening før påske?
Og................ nå føler jeg at jeg kan starte et nytt prosjekt. Har jo mange gående, men dette var det største i øyeblikket og nå er det straks ferdig. Tror egentlig ikke jeg skal starte på noe. Har lyst til å nistrikke på tunikaen min fra boken Maskepi. Den tar også tid, men blir råfin. Åh..... nå har jeg snart masse fint å ha på meg.

3 kommentarer:

  1. de brøda så utrolig gode ut!!! Hjemmelaget brød med hvitost er jo det beste som finnes!
    Den kjolen kommer til å bli utrolig fin. Har siklet litt på den, men våger ikke begi med ut på ett slikt stort mønster arbeid (enda iallfall!)
    Ha en flott dag! :D

    SvarSlett
  2. Hjemmelaget brød er godt, bare synd mine unger ikke er så glad i det. Den kjolen ser ut til å bli utrolig fin.

    SvarSlett
  3. Takk begge to. Brødene er fra boka til Inger (Ingers rugbrød) Veldig grove, veldig mettende og veldig gode.
    Mine unger likte heller ikke hjemmebakt brød da de var mindre. Nå spiller det ingen rolle, for to går i fryseren og et spises av meg og kjærestemannen.

    kjolen blir nok bra. Er fremdeles ikke ferdig ( tirsdag) men det går sakte men sikkert fremover. Satser på bilder til helgen.

    SvarSlett