onsdag 1. oktober 2014

Oktober allerede?

Og swish............................. der var september over.  Hvor ble den måneden av?    Jeg har gjort så utrolig mye gøy og hyggelig denne måneden + at helsa har spilt på mitt lag i noen uker, så jeg har virkelig kost meg gjennom september.  Husker ikke helt rekkefølgen, men her kommer min måned.

Hytta...................... herligste plassen på jord.  Ikke langt unna ligger Halden, som er en by som stadig blir flottere.  Her er torget.  Vi skulle en tur på marked her.  Det var riktignok ikke noen stor opplevelse, men byen er jo koselig da.

Next year in Lerwick, heter et mønster jeg har strikket.  Det er en genser med utrolig mye mønster.  Her er hva som venter meg av trådfesting på hele bolen og like mye på hver arm.  Likevel er det verdt det.  Jeg elsker denne type gensere.  Tynn, tynn Shetlandsull og MASSE mønster.  
 Nå er denne genseren straks klar for bruk, og gjett hva jeg da helt overraskende fikk i gave av en venninne?  Denne flott boken.  Det er bare så utrolig mye fint i den at jeg heldigvis ikke har klart å velge ennå.  Men det skal bli flere mønstrede gensere.  Denne boken anbefales virkelig til de som like mønsterstrikk.

Jeg tok meg en dag fri fra jobb og passet lill gull en dag da dagmammaen ikke kunne.  Gjett om vi koste oss?  Vi var på tur til Ski sentrum og shoppet, vi lekte i møkka og plasket med hendene i vanndammene.  Må jo lære henne å leke på gamlemåten  :-)
 

På syrommet har kursmodeller står i høysetet.     Her er Poinsettia kurset hvor man må bruke en spesiell linjal.  Buer er alltid lekkert, synes jeg, og denne er faktisk enkel å sy, til tross for buene.

Jeg quilter alltid forskjellig på de forskjellige modellene.  Noen med litt quilting og noen hvor det er mer utfyllt.  Det er ikke alltid det synes så godt på bildene, men her er i alle fall baksiden av den blå modellen.


Ferie !!!!!!  En uke til Mallorca for å lade opp til vinteren med en god venninne.  Da MÅ man ha håndarbeid og bøker med seg.  Her prepareres litt sekskanter ( som forøvrig ikke ble sydd på der ned, men godt å ha med nok jobb )

 Det ble strikket og brodert endel, men maskinen er ikke venn med meg i dag og snur alle bildene på hodet, så det får komme med en annen gang.
Uka var i alle fall NYDELIG.  Fantastisk sted, ( om enn litt i overkant mye barn, noe som er hyggelig, men ikke når 50 av dem gråter på en gang under middagen ) herlig vær og badevannet var perfekt.

 Så var det hjem og flere modeller måtte syes.  Her fant jeg frem en pakke med ferdig skjærte striper.  Disse var for brede for meg, men jeg delte dem i to.  DVS................. jeg trodde jeg delte dem i to.  Tok 1,25" og skar av.  Det viste seg at det ikke alltid var 50%.  Så...................... til info.  Disse rullene som skal være 2,5", er ikke alltid 2,5".  Mål før du bruker dem hvis du vil ha et perfekt resultat.



En enkel, men fin Log Cabin.  Den skal være modell for første kveld av nybegynnerkurset.  Jeg mener jo at ALLE som skal lære seg å sy lapper, må kunne Log Cabin.  Det er for meg lappeteknikkens modermønster.


Litt mer håndsøm.  (ja............ bildet er opp ned.  grrrrrrr...... )   Epleskrotter har vært noe jeg har synes er skikkelig klønete å sy.  Da jeg startet på disse sjekket jeg først Sue Daley sin videinstruksjon.  Da gikk det mye lettere.  Videoen finner du HER

Ettersom det meste med bildene krangler i dag så avslutter jeg med en ny, liten maskin som står på syrommet mitt nå.  Artig sak som jeg driver å tester og forsker litt på.  Den heter Silhouette Cameo og er vel, etter hva jeg vet, først og fremst brukt av scrappere.  Jeg skal bruke den til å kutte ut applikasjonsmønstre, vinyl til påstryking på tekstilarbeider o.l.

Her er første test.  Dette er i papp, men dataprogram o.l. skal jo læres først, så her tar man det man har.

Ble fint, ikke sant?  Etter dette har jeg også testet ut å få applikasjonsdeler ( med lim på baksiden) skjært ut, samt motiv i vinyl som jeg har strøket på stoff.  Jeg ser egentlig ingen begrensninger for bruken av denne maskinen.  Håper vi får mange fine timer sammen fremover.  ( si i fra hvis du har noen timer å selge meg )

Så.......................................... PANG og september var over.  Midt oppe i dette har jeg jo i tillegg vært på kurs og utstilling og shopping på Norsk Quiltefestival på Gardermoen.  FANTASTISK.  Krysser fingrene for at de driftige og utrolig flinke arrangørene gjør dette om igjen  :-) 

Dette ble vel greit, om enn mangelfull i forhold til aktivitet, men krangler bildeprogrammet, så gjør det det.
Ønsker ALLE en super oktober fremover.  For min del starter jeg å holde kurs fra neste uke.  Gleder meg masse.  Det er jo så hyggelig med kurs.  Håper på mange fornøyde deltakere fremover. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar